Hvis ikke, så kan du næsten være sikker på at komme til det. Pinterest er et ekstremt hurtigt voksende socialt medie. Google+ fik lynhurtigt en masse brugere, men Pinterest vokser endnu hurtigere.
Pinterest er en slags opslagstavle, hvor du istedet for at skrive en masse statusopdateringer, “hænger” billeder op som du støder på, på nettet eller tager med din mobiltelefon. Du kan så tilføje dem til forskellige kategorier og skrive en kort tekst til billedet. Det fungerer ret godt og simpelt.
Derudover har siden og de app’s der følger med også et super lækkert design. Designet appellerer åbenbart rigtigt godt til kvinder, da næsten 97% af dem der har “Synes godt om” Pinterests Facebook side, er kvinder. Men mændene er også stærkt på vej nu og det kan de roligt, da der intet piget er over det. Så vi mænd kan også være med.
Jeg har oprettet min Pinterest profil, så du kan finde Steffen Gregersen på Pinterest her.
Jeg har valgt at oprette nogle “tavler” hvor jeg bla. tilføjer nogle ting omkring de ting der interesserer mig: Fundraising, Musik, Gadgets, Blogging og så forskellige sjove ting jeg måtte støde på.
Pt. (d. 10. april 2012) skal man søge om at få en profil på Pinterest, men det kan alle gøre direkte fra forsiden på Pinterest og der gik kun 2 dage fra jeg søgte, til jeg blev inviteret til at få en profil, så det skal ikke holde dig tilbage.
Daniel Nielsen skriver
Jeg tror at grunden til at Pinterest appellerer rigtig godt til kvinder er, at det er det samme at kigge på vinduer og browse efter nyt tøj etc.
Jeg har dog personligt ikke fundet en god grund til hvorfor, jeg skal engagere mig i det, fordi det eneste det kan gøre for mig er at vise mig alle de fede memes der findes derude. 🙂
Steffen Gregersen skriver
Hej Daniel og tak for din kommentar.
Hehe…ja, det tror jeg du har ret i. Også hvis man kigger på Facebook så kan man også ofte se i sin stream finde en kvinde eller to, som har lagt et billede ind af noget tøj, mad eller lignende. Så til det formål må man sige at Pinterest umiddelbart rammer rigtig godt til kvinder. Ligesom det er meget mere visuelt orienteret og måske knapt så nørdet som andre sociale netværk.
Det er pt. lidt mere prinsesse-agtigt end twitter og Google+ ihvertfald.
Daniel Nielsen skriver
Men har du nogen idé om hvad det kan bruges til, fordi jeg har svært ved at se hvilken værdi min tid derpå kan give?
Steffen Gregersen skriver
Kommer jo nok helt an på hvad man interesserer sig for eller arbejder med. Først og fremmest har jeg jo oprettet mig for sjov og for at se hvad det er for noget.
Synes det er lidt svært at se det helt kommercielle potentiale i det, men med den rette indgangsvinkel kan man da helt sikkert godt få nogle re-pins osv. hvis man er en virksomhed indenfor specielt områderne tøj, mode, fødevarer osv.
Så hvis man kobler et par gode historier eller måske tilbud på sine produkter, kan det da godt være. Men har ikke lige nogle eksempler endnu.
Niels A. skriver
Hej. Pinterest er et sjovt netværk. Jeg bruger det ikke så meget selv, men kan da godt finde på at kigge forbi, når jeg keder mig. Det burde kunne bruges i et forretningsmæssigt perspektiv, f.eks. ved at kigge på trends, segmenter og hvad der rører sig. Måske kan man spotte nogle nye ting, der skaber interesse også være first-mover på markedet.
Kasper skriver
Jeg synes det henvender sig mest til kvinder.
Men som Niels skriver, tror jeg også at det kan bruges til at spotte nye trends og ideer til sin forretning.
Mikkel Andersen skriver
Hej. Jeg tror, at Pinterest har et stort potentiale, ikke kun for privatpersoner men i ligeså høj grad for virksomheder, da Pinterest generelt åbner for, at man kan lave et fælles udstillingsvindue for sine produkter. Eksempelvis kunne lancering af et nyt produkt komme ud til mange flere end muligt med almindelig markedsføring.
Steffen Gregersen skriver
Du har så ret Mikkel.
Der ligger et stort potentiale i det medie, hvis man forstår at bruge det rigtigt.
Lidt ligesom der også er med Instagram. De to sociale medier minder jo en del om hinanden, men har alligevel deres forskelligheder.