Jeg har så længe jeg kan huske, altid været involveret i foreninger. Først bare som almindeligt medlem, men der gik ikke ret lang tid før jeg begyndte at interessere mig for at tjene flere penge til foreningen, sådan at vi kunne købe noget af det fede udstyr vi gerne ville have.
Det har stille og roligt udviklet sig til en stor passion for at skaffe penge til foreninger. Det er det man kalder fundraising. Det er jeg efterhånden gået hen og fået opbygget en stor viden og erfaring omkring.
Jeg startede derfor for snart en del år siden, at skrive mine idéer og erfaringer ned. Dengang samlede jeg det bare som tekstdokumenter i en mappe på computeren. Men da jeg så fik øjnene op for blogmediet, så tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne skrive mine ting ind på en blog, så kunne andre også få glæde af det. Det blev så til bloggen Aktivfundraising.dk.
Hvorfor hedder siden AktivFundraising.dk?
Det gør den af den korte og gode grund, at siden handler om fundraising og for at signalere at fundraising ikke er noget der kommer af sig selv. Det kræver en indsats. Nogle gange kan tingene gøres nemt, og andre gange kræver det en stor aktiv indsats. Men alle projekter kræver som minimum en aktiv indsats.
Der er for mange i det danske foreningsliv, som gerne vil en hel masse og har mange idéer og lyst til at foreningen skal vokse eller købe nyt udstyr. Men der findes næsten ligeså mange, som bare ikke får gjort noget ved det. Nogle sætter ting iværk, men giver det ikke en ordentlig aktiv indsats og så dør tingene igen.
Så hvis man vil have succes med fundraising, kræver det en aktiv indsats, og så skal jeg nok hjælpe alt det jeg kan via min blog med gode idéer og råd.
Det skrives der om på AktivFundraising.dk
På bloggen skrives der ikke kun om at tjene penge til foreningen. Udover alm. fundraising og fonde, skriver jeg også om ledelse og markedsføring af foreninger.
Der er rigtig mange ledere, bestyrelsesmedlemmer m.m. i de danske foreninger, som ikke har praktisk erfaring eller uddannelse i ledelse, men som skal sidde og lede store grupper af mennesker i foreningen. Der er rigtig mange steder hvor man kan drage sammenligninger mellem erhvervslivet og foreningslivet når det kommer til ledelse. Jeg forsøger at klæde de danske bestyrelsesmedlemmer på mht. viden, erfaringer, tips og tricks til livet som leder i en forening.
Hvis foreningen skal have succes, så er det for de fleste foreningers vedkommende også vigtigt med markedsføring og PR. Det er også et område jeg har arbejdet en del med og det deler jeg også ud af på AktivFundraising.dk. Det kan f.eks. være omkring optimal brug af Facebook, hvordan man skriver en pressemeddelelse osv. Der findes rigtig mange måder at markedsføre sin forening på, og langt de fleste ting er faktisk gratis. Så hvis din forening hænger fast i at markedsføre sig med annoncer i avisen, så hop ind på bloggen og læs om markedsføring af foreninger.
Gratis e-bog om ansøgninger til fonde
Som et specielt tilbud, har jeg skrevet en gratis e-bog omkring hvordan man optimerer sine ansøgninger til fonde. Der er mange som er meget aktive med at sende ansøgninger, men de har svært ved at få hul igennem. De søger simpelthen forkert.
Men ved at skrive nogle gode ansøgninger, der lever op til nogle lidt generelle regler, så kan man få langt større held med sine ansøgninger til fonde.
Du kan læse lidt mere om e-bogen her, hvor du også kan se hvordan du får fat i den.